Feb
04
2009

Unhack your life; 1

Ik zeg; minder prikkels. Niet streven naar maximaal efficiënte informatievoorziening, gestructureerde input en zo sterk mogelijk meegaan in trends. Laten we op dit blog eens kijken of we een aantal tips kunnen presenteren die het leven minder druk maken. Ik noem deze tips de unhack your life tips. Wees minder georganiseerd en zorg dat je wat flexibeler met je tijd om kunt gaan.

Mijn eerste actie op dat vlak is het bestellen van de NEE / NEE sticker en de NEE / JA sticker. Bestellen van de twee stickers is gratis en kan hierMinder reclame en onduidig leeswerk in de bus betekent meer tijd overhouden voor andere zaken.

Welke voordelen hebben deze NEE / NEE & NEE / JA stickers?

* Geen folderpakketten meer binnen krijgen betekent tijd overhouden.

Buiten het overduidelijke milieuvoordeel, zorgt het ontbreken van een folderpakket ervoor dat je jezelf niet meer blootstelt aan allerlei prikkels. Noem het een informatie arm dieet. Je hebt minder leeswerk te doen en dat scheelt dus tijd. De godganse dag zijn we bezig met blootgesteld worden aan prikkels en reclame, met maar 1 doel; meer geld uitgeven en vooral up to date zijn.

Probeer eens een aantal van die informatiekanalen te aborteren. Plak een sticker.

Komt nog eens bij dat je tijd overhoudt omdat je namelijk niet meer de deur uit moet om onzinnige aanbiedingen op te pikken, waar je bij voorbaat nooit over nagedacht had. Het scheelt dus winkels bezoeken en ook dat levert tijd op.

* Geen folders meer krijgen betekent niet meer geconfronteerd worden met aanbiedingen.

Aangezien je toch het beste je grotere aankopen via internet online kunt doen en je meestal bij dezelfde supermarkt boodschappen doet, zijn folders overbodig. De Nederlandse bevolking begrijpt dat echter nog niet en folders blijven populair. Onterecht.

* Geen reclame en drukwerk betekent minder rommel in huis.

Minder rommel betekent een opgeruimder huis en een opgeruimder huis betekent meer rust. Meer rust betekent beter na kunnen denken over wat je zult gaan doen met je opgespaarde tijd.

* Het scheelt geld.

Het enige dat folders en ander drukwerk doen is je hopen te verleiden tot uitgaven die je niet nodig hebt. Of in ieder geval uitgaven die je niet van plan was te gaan maken.

Het zou inderdaad kunnen dat je daardoor voor bepaalde reguliere zaken iets meer geld uitgeeft dan noodzakelijk was geweest, aangezien je namelijk niet alle folders meer doorbladert. Maar hey, daar is de hele marketingindustrie juist op gebaseerd! Als jij namelijk geen aansluiting hebt met de winkel waarvan de folder is, dan had je de folder zoiezo naast je neergelegd zonder erin te kijken. Je moet dus al een bepaalde relatie hebben met het adverterende bedrijf. Je leest dus meestal alleen de folders van de winkels waar je toch al komt… Alleen met zo’n sticker kom je alleen nog bij die bedrijven als je echt iets nodig hebt.

Kortom, een folder openslaan betekent meegaan in het proces van verlokt worden tot meer uitgaven. Of ben jij een van die burgers die denkt dat bedrijven aanbiedingen presenteren om je echt minder geld uit te laten geven?

Redenen te over dus om een sticker te plakken. Je mist de folders uiteindelijk helemaal niet heb ik gemerkt en meer rust in de tent. Waarom niet?

Written by Peter in: Miscelanious | Tags:

68 Comments

RSS feed for comments on this post. TrackBack URL


Powered by WordPress | LeraDesign