Feb
03
2009

Boek recensie; The four hour work week

Oftewel ‘een werkweek van 4 uur’ door Timothy Harris. Ontzettend leuk boekje over wat je nog meer kunt doen met je tijd, dan loonslaaf worden en je volle werkweek uitdienen. Naar mijn mening is de doelstelling van dit boekje niet werkelijk om je te laten komen tot een vier urige werkweek, maar om je in te laten zien dat je stappen kunt ondernemen om meer richting te geven aan datgene wat je graag zou willen doen.

In het geval van Tim is dat reizen. Hij heeft een voedingsupplement voor sporters aan de man gebracht en dat heeft hem de kip met de gouden eieren gebracht. Vervolgens heeft hij er alles aan gedaan om zijn werkweek zo kort mogelijk te houden, zodat hij zijn andere -voornamelijk artistieke- interesses kan volgen. Door middel van zoveel mogelijk -betaald of onbetaald- delegeren van zijn bedrijfsactiviteiten, houdt hij maximaal tijd over om andere dingen te doen.

Hij heeft absoluut recht van spreken en je krijgt de indruk dat hij geen loopje neemt met de waarheid over zijn succes. Mocht dat wel het geval zijn dan is dat prima, want zelfs als de helft van zijn verhalen zouden kloppen zou hij meer verwezenlijkt hebben dan 99% van de wereldbevolking en is het nog steeds de moeite waard. Het boekje is een aanrader op meerdere vlakken. Het is vlot geschreven, komt vrij snel to the point en is inhoudelijk zeker interessant. Hoeveel van ons doen namelijk iedere dag exact datgene waar we het meest zin in hebben? Kanttekening valt te plaatsen bij de egocentriciteit van zijn maatregelen. Het gaat vooral over zijn eigen doelen bereiken, soms over de ruggen van anderen en daar raakt hij mij soms enigszins kwijt. Desalniettemin zitten er een aantal hele leuke eye openers in, doorspekt met wat praktische tips. Winstpunt voor mijzelf is dat hij met allerlei links komt die relevant zijn voor het plannen van verre reizen, iets dat met mijn doelstellingen goed verenigbaar is. Kortom, een leuk boek.

Written by Peter in: Miscelanious | Tags: , ,