Dec
18
2008

Waarom online boodschappen doen niet werkt

Ik doe zelf al jaren al mijn inkopen online. Zeker al mijn electronica, cd’s, boeken, dvd’s/blu-ray’s, games en vooral datgene waar ik geen ellenlange fysieke zoektocht van wil maken haal ik via online aankopen in huis. Ik ben een keer opgelicht via Marktplaats, maar daar blijven de negatieve ervaringen dan ook wel bij. Tegenover de honderden keren dat het wel succesvol was, mag ik daarover ook niet klagen. Overigens ging dat om een bedrag van een tientje meen ik. Online winkelen is gewoon te eenvoudig om niet te doen. Je hebt nog meer bedenktijd over je aanschaf ook. De enige voorwaarde die je zou kunnen stellen is dat je in de gelegenheid moet zijn om hetgeen je besteld hebt aan te nemen aan de deur. Doe je dat niet, dan loop je de kans dat je het of bij je buren op moet halen, of bij het Postkantoor, welke beide geen noemenswaardig probleem vormen. 

Het enige dat ik nog niet online doe zijn mijn boodschappen. Ik heb vaak nagedacht over de redenen waarom ik geen online boodschappen doe. Laten we eerst eens achterhalen waarom mensen aankopen doen via internet, om vervolgens te concluderen waarom boodschappen doen zich daar niet goed voor leent.

Onderzoeker Nielsen deed in november 2008 een onderzoek onder 1300 respondenten naar de redenen om online te shoppen. 

De tien redenen die de 1300 respondenten gaven om vooral online te willen shoppen waren:

1. De mogelijkheid om 24 uur per dag te winkelen:  76%
2. Het scheelt tijd: 74%
3. Het vermijden van de drukte in fysieke winkels: 65%
4. Het scheelt benzine: 59%
5. Acties/ aanbiedingen/ kortingen: 55%
6. Lage prijzen: 53%
7. Gemakkelijk online vergelijken van prijzen: 48%
8. Het aanbod: 40%
9. Beschikbare productinformatie: 37%
10. Producten zijn op voorraad: 37%

Ik zeg dat punt 2, 5, 6, 7 en 9 als problematisch ervaren worden in het online boodschappen doen. 

Punt 2; Het scheelt tijd. Online boodschappen doen scheelt geen tijd. Ik heb weleens getracht om een boodschappenlijst uit te werken op ah.nl, maar dit kostte me frustrerend veel tijd. Tenzij je bereid bent zeer grootschalig boodschappen te doen (bijvoorbeeld voor een week), heeft het lang achter de computer zitten voor de boodschappen van bijvoorbeeld twee dagen geen zin. Het kostte me meer tijd dan naar de fysieke winkel lopen en daar boodschappen doen. 

Punt 5; Acties/aanbiedingen/kortingen. De aanbiedingen en kortingen verschillen in de winkel van die van het online aanbod. Dat is geen prettige gewaarwording aangezien je dan het gevoel hebt dat je besodemieterd wordt. Dat je geld toelegt op online boodschappen doen doordat je verzendkosten moet betalen is tot daar aan toe, maar dat je korting misloopt doordat je in de (efficiëntere) online winkelomgeving je boodschappen doet vind ik onacceptabel. 

Punt 6; Lage prijzen. Gaat tot op heden niet op. Online boodschappen doen is duurder dan analoog boodschappen doen. Al is het alleen al door de bezorgkosten. 

Punt 7; Gemakkelijk online vergelijken van prijzen. Online vergelijken kan niet. Je kunt niet de ene bloemkool naast de andere bekijken. Je bent afhankelijk van de bloemkool die de hormonaal getroebleerde puber in het distributiecentrum voor je uitzoekt. We vergelijken alles wat we kopen in de supermarkt met dezelfde producten of met producten die daarnaast is het schap staan. Om die reden valt ook dat voordeel weg. 

Punt 9; Beschikbare productinformatie. Hangt samen met punt 7. Je weet niet of het product dat je aanschaft wel in de staat binnenkomt waarin jij dat verwacht. Dat wil zeggen dat je -vooral in het geval van verse producten- voor je gevoel risico loopt. Hoe vers is die doos champignons? Ik til in de supermarkt het krat met champignons omhoog om te kijken of die in het krat eronder verser zijn als ik daar behoefte aan heb. Online gaat dat niet op. 

Overigens komt daar nog een ander negatief punt bij; je moet zelf thuis zijn voor de ontvangst van de boodschappen. Het gaat immers meestal om producten die gekoeld moeten worden. Logistiek is dit dus niet ideaal. Het tijdsblok dat je thuis moet zijn kun je beter besteden aan zelf boodschappen doen en je bewegingsvrijheid bewaren. 

Kortom, hoe graag ik ook zou willen dat online boodschappen doen werkt, het werkt gewoon niet. Op het moment dat er een landelijke aanbieder komt, die goedkoper is dan de huidige aanbieders en geen bezorgkosten rekent, bezorgt op het moment dat jij zelf wilt en altijd super verse producten levert dan heb je kans dat het aanslaat. Krijg die logistieke operatie maar eens omhoog. Ik zeg; gaat niet lukken.  

Written by Peter in: Miscelanious | Tags: , , , , , ,

No Comments

Comments are closed.

RSS feed for comments on this post.


Powered by WordPress | LeraDesign